STS-121 - Space Shuttle Discovery - SciFi-Forum

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STS-121 - Space Shuttle Discovery

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    Also von der Bundeswehr erwarte ich eigentlich kaum eine andere Frage, aber was soll's.
    Es hat mich auch sehr überrascht, dass der ESA-Teil der Konferenz so lange gedauert hat. War doch recht erfreulich.
    Dass am Ende sein Allerwertester vor die Kamera geriet, war eher unbeabsichtigt. Er wollte sich zum Schluss wohl nur mal zum Abschied drehen und da geriet er dann plötzlich in diese etwas ungünstige Lage.

    Kommentar


      STS-121

      Next Events

      AP and USA Today Live Interviews:
      Heute, 11. Juli, 14:18 CEST (08:18 a.m. EDT)

      EVA 3:
      Mittwoch, 12. Juli, 13:13 CEST (07:13 a.m. EDT)



      Discovery/ISS: Gegenwärtige Position



      Mission Status

      MONTAG, 10. JULI 2006

      Der Weckruf des Tages war das Lied "Clocks" von Coldplay, das um
      8:08 Uhr MESZ für Piers Sellers, ausgesucht von seiner Familie, gespielt
      wurde, der heute seinen insgesamt fünften Außeneinsatz durchführte. Die
      Besatzung der Raumstation wurde eine halbe Stunde später mit dem
      Standardton geweckt.

      Ein 6 Stunden und 47 Minuten dauernder Außeneinsatz von den
      Astronauten der DISCOVERY stellte heute die volle Betriebsfähigkeit des
      als "Mobiler Transporter" bezeichneten Schienenfahrzeugs der
      Internationalen Raumstation wieder her und lieferte ein
      Ersatzpumpenmodul für das Kühlsystem der Station.

      Piers Sellers und Mike Fossum verließen das Schleusenmodul QUEST um
      14:14 Uhr MESZ und kletterten hinunter in die Ladebucht der Raumfähre,
      wo sie das Pumpenmodul von seiner Stauplattform herunterhoben, so daß
      die Missionsspezialistinnen Lisa Nowak und Stephanie Wilson es mit dem
      17 Meter langen Robotarm greifen konnten. Während der Arm das Modul
      zu seiner Zielposition bewegte, bewegten sich Fossum und Sellers zum
      Tragwerksegment S0 um mit der Arbeit an der Hauptaufgabe dieses
      Außeneinsatzes zu beginnen, dem Austausch des
      Versorgungsschleppkabels (TUS) auf der Nadirseite.

      Ein TUS enthält je eine Strom- Daten- und Videoleitung, die den Mobilen
      Transporter versorgen, während er das Tragwerk der Station entlang
      fährt; das Nadir-TUS war im letzten Jahr unbeabsichtigterweise beschädigt
      worden und mußte ersetzt werden. Als ersten Schritt in diesem Prozess
      ersetzte Sellers die Versorgungsschnittstelle (IUA), die Komponente die
      den Schneider enthält, mit einer neuen IUA ohne Schneide.

      Zu diesem Zeitpunkt erreichte der CANADARM2 mit dem Pumpenmodul
      die Externe Stauplattform 2 an der Frontseite des QUEST-Moduls; Sellers
      und Fossums begaben sich zu der Plattform und nahmen das Modul vom
      Arm in Empfang, sicherten es auf der Plattform und kehrten zur
      TUS-Reparaturstelle zurück.

      Die Raumfahrer entfernten das beschädigte TUS von innerhalb des
      S0-Tragwerksegments und Fossum brachte es, auf dem Robotarm
      reitend, in die Nutzlastbucht. Als er dort ankam, löste Sellers das neue
      TUS von der Nutzlastbuchtplattform und die zwei tauschten die Kabelrollen
      aus.

      Sellers verstaute das alte TUS auf dem Querträger in der Bucht, während
      der Arm Fossum zur Arbeitsstelle am Tragwerk zurückbrachte, wo Sellers
      mit seinem Besatzungskollegen wieder zusammentraf, um den Einbau der
      neuen TUS und die richtige Verlegung seiner Strom-, Daten- und
      Videokabel zur IUA zu beenden.

      An zwei Zeitpunkten währen des Außeneinsatzes hielt Fossum inne um
      sich um eine lose Verbindung am Notdüsenpaket von Sellers' Raumanzug
      zu kümmern, die er beim ersten Mal mit einem Sicherheitsband
      befestigte.

      Die Astronauten schlossen um 21:01 Uhr MESZ die Schleuse und stelleten
      den Druckausgleich im QUEST-Modul her, womit sie die Exkursion nach
      6 Stunden und 47 Minuten beendeten; damit steigt die gesamte
      Außenarbeitszeit dieser Mission auf 14 Stunden und 18 Minuten. Ein dritter
      Außeneinsatz, der dem Testen von möglichen Reparaturtechniken und
      -materialien gewidmet ist, soll am Mittwoch stattfinden.

      Während des Außenenisatzes überwachte Pilot Mark Kelly den Zeitplan
      der Außenarbeiter, während Kommandant Steve Lindsey die Kameras
      handhabte und zwei Behälter mit Wasser zur ISS herüberbrachte.
      Expedition 13 Kommandant Pawel Winogradow und die Flugingenieure Jeff
      Williams und Thomas Reiter setzten ihre Arbeit fort, Ausrüstung und
      Versorgungsgüter aus dem Mehrzweck-Logistikmodul zur Station
      herüberzubringen und zu verstauen.





      NASA TV Schedule

      TUESDAY, JULY 11, 2006 (FLIGHT DAY 8 )

      Event ................................................ EDT ............. CEST

      Associated Press and USA Today
      Live Interviews ............................... 08:18 a.m. ... 14:18
      Mission Status Briefing ..................... 12:00 p.m. ... 18:00
      Video File ........................................ 01:00 p.m. ... 19:00
      EVA 3 Procedure Review .................. 02:08 p.m. ... 20:08
      Discovery/ISS Crew Sleep begins ..... 05:08 p.m. ... 23:08
      Flight Day 8 Highlights ..................... 06:00 p.m. ... 00:00
      Mission Status Briefing (Replay) ........ 07:00 p.m. ... 01:00


      WEDNESDAY, JULY 12, 2006 (FLIGHT DAY 9)

      Event ................................................ EDT ............. CEST

      Discovery Crew Wake-up ................ 01:08 a.m. ... 07:08
      ISS Crew Wake-up ......................... 01:38 a.m. ... 07:38
      EVA 3 Preparations begin ................ 02:23 a.m. ... 08:23
      EVA 3 begins .................................. 07:13 a.m. ... 13:13
      TPS Repair Demonstration begins ..... 08:48 a.m. ... 14:48
      EVA 3 ends ..................................... 01:43 p.m. ... 19:43
      Mission Status Briefing ..................... 02:30 p.m. ... 20:30
      Video File ........................................ 04:00 p.m. ... 22:00
      Discovery/ISS Crew Sleep begins ..... 05:08 p.m. ... 23:08
      Flight Day 9 Highlights ..................... 06:00 p.m. ... 00:00
      Mission Status Briefing (Replay) ....... 07:00 p.m. ... 01:00





      Wake-up Calls

      Flight Day 6 (July 9)
      'I Had a Dream' by ABBA for Shuttle Pilot Mark Kelly.

      Flight Day 7 (July 10)
      'Clocks' by Coldplay for Mission Specialist Piers Sellers.

      Flight Day 8 (July 11)
      'All Star' by Smashmouth for Mission Specialist Lisa Nowak.





      Video Gallery

      July 9, 2006

      1. STS-121 - Discovery-ISS Transfers ... 9.4 MB

      2. Expedition 13 - World Cup Final ... 3.7 MB

      3. STS-121 - Flight Day 6 Highlights ... 41.1 MB


      July 10, 2006

      1. STS-121 - Mission Status Briefing Day 7 ... 33.6 MB

      2. STS-121 - Flight Day 7 (EVA 2) Highlights ... 41.2 MB


      Quelle: space-multimedia.nl.eu.org / NASA





      Image Gallery

      July 6, 2006


      ISS013-E-47643 (6 July 2006)
      A close-up view Space Shuttle Discovery's tail section is featured in this
      image photographed by an Expedition 13 crewmember on the
      International Space Station during RPM survey. Visible are the shuttle's
      main engines, vertical stabilizer, orbital maneuvering system (OMS) pods
      and a portion of the aft cargo bay and wings.



      S121-E-05881 (6 July 2006)
      Astronaut Lisa M. Nowak, STS-121 mission specialist, smiles at a
      crewmate in the Destiny laboratory of the International Space Station.


      July 7, 2006


      S121-E-05902 (7 July 2006)
      Astronaut Stephanie D. Wilson (center), STS-121 mission specialist, works
      with the Mobile Service System (MSS) and Canadarm2 controls in the
      Destiny laboratory of the International Space Station while Space Shuttle
      Discovery was docked to the station. Wilson used the station's arm to
      move the Italian-built Leonardo Multi-Purpose Logistics Module (MPLM)
      from the shuttle cargo bay to install on the station's Unity node.
      Astronauts Jeffrey N. Williams (foreground), Expedition 13 NASA space
      station science officer and flight engineer; Michael E. Fossum (top) and
      Lisa M. Nowak, STS-121 mission specialists, assisted Wilson.



      S121-E-05904 (7 July 2006)
      European Space Agency (ESA) astronaut Thomas Reiter of Germany uses
      a computer in the Unity node of the International Space Station. Upon
      delivery by the STS-121 Space Shuttle Discovery, Reiter joined the
      Expedition 13 crew as a flight engineer.



      S121-E-05907 (7 July 2006)
      Astronaut Lisa M. Nowak (foreground), STS-121 mission specialist, refers
      to a procedures checklist as astronaut Stephanie D. Wilson (center),
      mission specialist, works with the Mobile Service System (MSS) and
      Canadarm2 controls in the Destiny laboratory of the International Space
      Station while Space Shuttle Discovery was docked to the station. Wilson
      used the station's arm to move the Italian-built Leonardo Multi-Purpose
      Logistics Module (MPLM) from the shuttle cargo bay to install on the
      station's Unity node. Astronaut Jeffrey N. Williams (background),
      Expedition 13 NASA space station science officer and flight engineer,
      assisted Wilson.


      July 8, 2006


      ISS013-E-49200 (8 July 2006)
      Anchored to the Space Shuttle Discovery's Remote Manipulator
      System/Orbiter Booster Sensor System (RMS/OBSS) foot restraint,
      astronaut Piers J. Sellers, STS-121 mission specialist, participates in the
      mission's first session of extravehicular activity (EVA) while the shuttle
      was docked with the International Space Station. Discovery's vertical
      stabilizer is at right. A cloud-covered Earth provides the backdrop for the
      scene.



      ISS013-E-49268 (8 July 2006)
      Astronaut Piers J. Sellers, STS-121 mission specialist, participates in the
      mission's first session of extravehicular activity (EVA) while the Space
      Shuttle Discovery was docked with the International Space Station.



      S121-E-06057 (8 July 2006)
      Astronauts Piers J. Sellers (red stripes) and Michael E. Fossum, STS-121
      mission specialists, work in tandem on the shuttle's Remote Manipulator
      System/Orbiter Booster Sensor System (RMS/OBSS) during the mission's
      first scheduled session of extravehicular activity (EVA).



      S121-E-06073 (8 July 2006)
      Using Space Shuttle Discovery's Remote Manipulator System/Orbiter
      Booster Sensor System (RMS/OBSS) for maneuvering, astronauts Piers J.
      Sellers (red stripes) and Michael E. Fossum, STS-121 mission specialists,
      work on the S0 Truss of the International Space Station. The 7 hour 31
      minute spacewalk was the first of three scheduled EVA sessions for the
      STS-121 mission.



      S121-E-06092 (8 July 2006)
      Astronaut Michael E. Fossum, STS-121 mission specialist, works on a
      section of the International Space Station during the mission's first session
      of extravehicular activity (EVA).


      Quelle: nasa.gov



      NASA TV
      Wikipedia: STS-121

      Kommentar


        Sehr spannend heute der 3. Spacewalk.

        Mike Fossum und Piers Sellers haben sind heute dabei, verschiedene Kachelproben, welche teils mit simulierten Schäden versehen wurden, mit dieser Paste namens "Noax" zu reparieren.
        Ist schon interessant, die Dialoge und die Tätigkeiten mitzuverfolgen. Wenn das gut klappt, dann ist das sicherlich ein nicht zu unterschätzender Fortschritt in Sachen Reperaturarbeit im All.
        Mich würde mal wirklich interessieren, wie diese Paste zusammengesetzt ist. Die benutzen die ja aus einer Art Silikonpistole. Bei den imensen Temperaturschwankungen scheint diese ihre Konsistenz nicht zu verändern.
        "Education is the most powerful weapon which you can use to change the world."Nelson Mandela
        DEUTSCHE AIDS-HILFE-DRK
        ÄRZTE OHNE GRENZEN-AMNESTY INTERNATIONAL DEUTSCHLAND

        Kommentar


          STS-121

          Next Events

          EVA 3 ends:
          Today, July 12, ca. 19:43 CEST (01:43 p.m. EDT)

          ESA PAO and following PAO Events and Interviews:
          Thursday, July 13, 10:13 CEST (04:13 a.m. EDT)



          Discovery/ISS: Gegenwärtige Position



          Mission Status

          WEDNESDAY, JULY 12, 2006
          13:21 CEST (7:21 a.m. EDT)

          EVA begins. With the flip of switches to put their spacesuits on internal
          battery power, Sellers and Fossum officially started the spacewalk at
          7:20 a.m. EDT. The hatch has been opened. The crew should be climbing
          out shortly.


          13:50 CEST (7:50 a.m. EDT)

          The spacewalkers are getting equipment and tools rounded up for the
          EVA. They are installing a foot restraint on the end of the station's robot
          arm. Sellers will ride the arm down to Discovery while Fossum travels
          hand-over-hand to the payload bay. En route, Sellers will use an infrared
          camera to image shuttle wing leading edge RCC panels for a
          demonstration test.


          14:10 CEST (8:10 a.m. EDT)

          Piers Sellers, on his sixth EVA, is aboard the space station's
          Canadian-built robotic arm. The spacewalkers are departing the airlock
          module to get started with today's shuttle inspection and repair test
          demonstration.


          14:20 CEST (8:20 a.m. EDT)

          The test of an inspection infrared camera has been performed by Sellers.
          He took pictures of Discovery wing leading edge carbon-carbon panels
          and a 20-second movie with this camera.

          The FLIR Systems ThermaCAM S60 Infrared Camera is being tested as a
          possible way to inspect RCC panels for damage in space.

          Depending on how far away the crew member is, the camera's field of
          view can cover 52 inches, or about two RCC panels, to 83 feet, the entire
          wing leading edge at a time, according to the press kit. The camera can
          record temperature variances from minus 400 degrees Celsius to 1,200
          degrees Celsius. The video is recorded at a 0.6 Hz frame rate and is
          saved on internal memory and then transferred to a memory card.


          14:43 CEST (8:43 a.m. EDT)

          The box of shuttle thermal protection system samples mounted in the
          back of the payload bay has been opened. The spacewalkers will be
          testing repair techniques on these pre-damaged samples this morning.


          14:59 CEST (8:59 a.m. EDT)

          The worksite around the sample pallet has been prepared by the
          spacewalkers. The first sample repair test is about to start. The order in
          which the samples are repaired will be determined on temperature. The
          samples are ranked in priority because the repair material is
          temperature-sensitive. The first sample is a lower priority one because
          the temperature is a few degrees out of limits right now for one of the
          higher ranked samples.


          15:10 CEST (9:10 a.m. EDT)

          There are 12 carbon-carbon panel samples purposely damaged carried in
          this box in the rear of Discovery's payload bay. Eight of them have
          different sized cracks or gouges, two are meant to be imaged with the
          infrared inspection camera and two are blank.


          15:45 CEST (9:45 a.m. EDT)

          Nearing the two-and-a-half hour mark of today's EVA. The spacewalkers
          have completed the repair demonstration on the first sample. They are
          proceeding with preps on two more samples now.

          The crack repair material uses a pre-ceramic polymer sealant
          impregnated with carbon-silicon carbide powder, together known as NOAX
          (short for non-oxide adhesive experimental). The NOAX material is
          temperature sensitive and the ideal condition for the repairs is when the
          samples are between 100 and 35 degrees Fahrenheit, with the
          temperature decreasing.


          16:10 CEST (10:10 a.m. EDT)

          Sellers and Fossum have put the NOAX material on two more lower
          priority samples. And now that the temperature is warm enough on one of
          the primary samples, they have begun repairing it.


          16:20 CEST (10:20 a.m. EDT)

          Three hours into the spacewalk.

          Astronauts Piers Sellers and Mike Fossum began their first heat shield
          repair test run around 9 a.m., after Fossum relatched a loose safety
          tether. Using a high-tech caulk gun, Sellers squeezed out thick NOAX
          sealant on a wing leading edge sample with deliberate cracks and/or
          gouges. The idea is to find out how the heat-resistant material performs in
          weightlessness, how easy or difficult it might be to spread over cracks
          using putty knife applicators and how suspended air bubbles out at higher
          temperatures.

          "OK. We're starting to get goo," Sellers said as he squeezed the trigger
          ofthe caulk gun. "Got goo, good goo!"


          16:42 CEST (10:42 a.m. EDT)

          Fossum has completed the first higher priority sample. An extra dab of
          goo material was needed to fill in a divot. The spacewalkers are now
          moving to the next RCC sample, which will be their fifth of the day.


          17:00 CEST (11:00 a.m. EDT)

          As the spacewalkers finish this fifth repair, the plan Mission Control just
          radioed up to the crew will see Sellers and Fossum return to put finishing
          touches on two earlier samples. Then they will test the new infrared
          inspection camera on the sample box starting about 10 minutes before the
          next orbital sunrise.


          17:15 CEST (11:15 a.m. EDT)

          Astronauts Piers Sellers and Mike Fossum are wrapping up their simulated
          heat shield repair work, touching up and smoothing out an experimental
          sealant they've spread over deliberately cracked and damaged panels of
          wing leading edge material.

          "The best practice for this is to have an old house in Houston," Sellers said
          as he used a putty knife to smooth the NOAX sealant.

          "Done that," laughed Fossum.


          17:20 CEST (11:20 a.m. EDT)

          The spacewalkers have finished all of the repair demonstrations that time
          will allow. They tested the NOAX material on five different RCC samples.
          Inspections using the IR camera is coming up.


          17:37 CEST (11:37 a.m. EDT)

          The IR camera testing is underway now to inspect samples that were
          repaired and some that remain damaged. Sellers is operating the camera
          from above the sample box while standing on the station arm. Fossum is
          down in the payload bay using a sunshade to shadow the samples.


          18:01 CEST (12:01 p.m. EDT)

          Now it's cleanup time for the astronauts. They are checking their gloves
          for any repair material residue and putting away the repair tools.





          NASA TV Schedule

          WEDNESDAY, JULY 12, 2006 (FLIGHT DAY 9)

          Event .............................................. EDT ............. CEST

          Discovery Crew Wake-up ................ 01:08 a.m. ... 07:08
          ISS Crew Wake-up ......................... 01:38 a.m. ... 07:38
          EVA 3 Preparations begin ................ 02:23 a.m. ... 08:23
          EVA 3 begins .................................. 07:13 a.m. ... 13:13
          TPS Repair Demonstration begins ..... 08:48 a.m. ... 14:48
          EVA 3 ends ..................................... 01:43 p.m. ... 19:43
          Mission Status Briefing ..................... 02:30 p.m. ... 20:30
          Video File ........................................ 04:00 p.m. ... 22:00
          Discovery/ISS Crew Sleep begins ..... 05:08 p.m. ... 23:08
          Flight Day 9 Highlights ..................... 06:00 p.m. ... 00:00
          Mission Status Briefing (Replay) ....... 07:00 p.m. ... 01:00

          THURSDAY, JULY 13, 2006 (FLIGHT DAY 10)

          Event .............................................. EDT ............. CEST

          Discovery Crew Wake-up ................ 01:08 a.m. ... 07:08
          ISS Crew Wake-up ......................... 01:38 a.m. ... 07:38
          Off duty period begins ..................... 04:08 a.m. ... 10:08
          ESA PAO Event ............................... 04:13 a.m. ... 10:13
          Russian PAO Event .......................... 09:09 a.m. ... 15:09
          ESA and Russian PAO Event
          Replays with English Interpretation ... 10:00 a.m. ... 16:00
          Mission Status Briefing ..................... 11:00 a.m. ... 17:00
          NBC Nightly News and FOX News
          Live Interviews ................................ 01:23 p.m. ... 19:23
          Video File ........................................ 02:00 p.m. ... 20:00
          Expedition 14/Spaceflight Participant
          Crew News Conference .................... 03:30 p.m. ... 21:30
          Discovery/ISS Crew Sleep begins ..... 05:08 p.m. ... 23:08
          Flight Day 10 Highlights .................... 06:00 p.m. ... 00:00
          Mission Status Briefing (Replay) ........ 07:00 p.m. ... 01:00





          Wake-up Calls

          Flight Day 7 (July 10)
          'Clocks' by Coldplay for Mission Specialist Piers Sellers.

          Flight Day 8 (July 11)
          'All Star' by Smashmouth for Mission Specialist Lisa Nowak.

          Flight Day 9 (July 12)
          'I Believe I Can Fly' by R. Kelly for Mission Specialist Stephanie Wilson.





          Video Gallery

          July 4, 2006

          1. STS-121 - Launch - Beach Tracker ... 2.3 MB

          2. STS-121 - Launch - Camera 170 ... 0.7 MB

          3. STS-121 - Launch - DLTR-3 ... 1.0 MB

          4. STS-121 - Launch - External Tank Camera ... 8.0 MB

          5. STS-121 - Launch - Press Site Flag Shot ... 1.7 MB

          6. STS-121 - Launch - Launch Pad 39B Perimeter Camera ... 0.5 MB

          7. STS-121 - Launch - Playalinda Beach ... 2.9 MB

          8. STS-121 - Launch - Playalinda Beach DOAMS ET207-1 ... 4.7 MB

          9. STS-121 - Launch - TV Tower ... 0.6 MB

          10. STS-121 - Launch - UCS-23 ... 3.0 MB

          11. STS-121 - Launch - UCS-23 Tracker ET212 ... 2.1 MB

          12. STS-121 - Launch - VAB Roof ... 1.1 MB


          Quelle: spacearium.com



          July 10, 2006

          1. STS-121 - Mission Status Briefing Day 7 ... 33.6 MB

          2. STS-121 - Flight Day 7 (EVA 2) Highlights ... 41.2 MB


          July 11, 2006

          1. STS-121 - Interviews - AP and USA Today ... 23.1 MB

          2. STS-121 - Mission Status Briefing Day 8 ... 17.5 MB

          3. STS-121 - Flight Day 8 Highlights ... 29.0 MB


          Quelle: space-multimedia.nl.eu.org / NASA





          Image Gallery

          July 9, 2006


          S121-E-06239 (9 July 2006)
          The STS-121 (green shirts) and Expedition 13 crewmembers gather for a
          group photo in the Destiny laboratory of the International Space Station.
          From the left (front row) are European Space Agency (ESA) astronaut
          Thomas Reiter of Germany, Expedition 13 flight engineer; cosmonaut
          Pavel V. Vinogradov, commander representing Russia's Federal Space
          Agency; and astronaut Jeffrey N. Williams, NASA space station science
          officer and flight engineer. From the left (middle row) are astronauts
          Stephanie D. Wilson, STS-121 mission specialist; Steven W. Lindsey,
          commander; and Lisa M. Nowak, mission specialist. From the left (back
          row) are astronauts Piers J. Sellers, Michael E. Fossum, both mission
          specialists; and Mark E. Kelly, pilot.


          July 10, 2006


          S121-E-06315 (10 July 2006)
          Astronauts Piers J. Sellers (right) and Michael E. Fossum, both STS-121
          mission specialists, attired in their Extravehicular Mobility Unit (EMU)
          spacesuits, along with cosmonaut Pavel V. Vinogradov (center left),
          Expedition 13 commander representing Russia's Federal Space Agency;
          astronauts Mark E. Kelly and Stephanie D. Wilson, STS-121 pilot and
          mission specialist, respectively, pause for a moment for a photo as they
          prepare for the start of the mission's second scheduled session of
          extravehicular activity (EVA) in the Quest Airlock of the International
          Space Station.



          S121-E-06199 (10 July 2006)
          Astronauts Michael E. Fossum and Piers J. Sellers (partially out of frame),
          STS-121 mission specialists, participate in the mission's second session of
          extravehicular activity (EVA). During today's six-hour 47-minute
          spacewalk, Sellers and Fossum restored the International Space Station's
          Mobile Transporter rail car to full operation and delivered a spare pump
          module for the station's cooling system.



          S121-E-06217 (10 July 2006)
          Astronaut Piers J. Sellers, STS-121 mission specialist, works in the Space
          Shuttle Discovery's cargo bay during the mission's second session of
          extravehicular activity (EVA). During today's six-hour 47-minute
          spacewalk, Sellers and astronaut Michael E. Fossum (out of frame),
          mission specialist, restored the International Space Station's Mobile
          Transporter rail car to full operation and delivered a spare pump module
          for the station's cooling system.



          S121-E-06224 (10 July 2006)
          Astronaut Piers J. Sellers, STS-121 mission specialist, participates in the
          mission's second session of extravehicular activity (EVA). During today's
          six-hour 47-minute spacewalk, Sellers and astronaut Michael E. Fossum
          (out of frame), mission specialist, restored the International Space
          Station's Mobile Transporter rail car to full operation and delivered a spare
          pump module for the station's cooling system.


          Quelle: nasa.gov



          NASA TV
          Wikipedia: STS-121

          Kommentar


            STS-121

            Next Events

            Discovery / ISS Undocking:
            Saturday, July 15, 12:08 CEST (06:08 a.m. EDT)

            Discovery Deorbit Burn:
            Monday, July 17, 14:04 CEST (08:04 a.m. EDT)

            Discovery Landing at Kennedy Space Center, Florida:
            Monday, July 17, 15:07 CEST (09:07 a.m. EDT)



            Discovery/ISS: Gegenwärtige Position



            Mission Status

            WEDNESDAY, JULY 12, 2006

            The Discovery astronauts chalked up a third successful spacewalk today,
            demonstrating repair techniques that could help a future shuttle crew fix
            damage to a ship's wing leading edge panels. Just before bidding the
            astronauts good night, mission control informed commander Steve
            Lindsey that engineers were monitoring two potential issues with the
            shuttle's hydraulic system.


            THURSDAY, JULY 13, 2006

            The Discovery astronauts took the day off today, relaxing and enjoying
            the view from space after a hectic week in orbit highlighted by three
            spacewalks and work to transfer supplies and equipment to the
            international space station. Engineers, meanwhile, continue analysis of
            two seemingly minor issues with Discovery's hydraulic system.


            13. Juli 2006, Donnerstag, 10. Missionstag

            Der neunte volle Tag der Besatzung im All begann heute Morgen um
            7:08 Uhr MESZ mit der Titelmelodie der Fernsehserie "Charlie's Angels"
            ("Drei Engel für Charlie"), die das Ausbildungsteam am Johnson
            Raumfahrtzentrum für die gesamte Besatzung ausgesucht hatte. Die
            Besatzung der ISS wurde wie immer eine halbe Stunde später auf die
            nüchterne Art und Weise geweckt.

            Die Astronauten hatten heute einen wohlverdienten Tag Freizeit, nachdem
            sie drei Außeneinsätze erfolgreich absolviert und ein paar Tausend
            Kilogramm an Ausrüstung und Versorgungsgütern zwischen den
            Raumfahrzeugen bewegt haben.

            Die einzigen Veranstaltungen, die heute auf dem Programm standen,
            waren Interviews sowohl von der ISS- als auch von der
            DISCOVERY-Besatzung.

            Missionsspezialist Mike Fossum bekam heute um 18:58 Uhr MESZ einen
            Anruf von Texas' Gouverneur Rick Perry, der genauso wie Fossum ein
            Absolvent der Texas A&M Universität ist.

            Um 19:44 Uhr wurden Mike Fossum und Lisa Nowak von MSNBC und Fox
            News Live interviewt.

            Expedition 13 Besatzungsmitglied Jeff Williams bestätigte die Schritte und
            abschließenden Verfahren für das Verschließen des
            Mehrzweck-Logistikmoduls morgen, das am Freitag in die Ladebucht des
            Orbiters zurückbewegt werden soll.

            Die Besatzung des Shuttles wird morgen außerdem eine zweite
            Überprüfung des Hitzeschildes des Orbiters durchführen und dabei einen
            letzten Blick auf die Backbordtragfläche werfen um sicherzugehen, daß
            seit der ersten Inspektion zu Beginn der Mission keine orbitalen
            Trümmerstücke den Flügel getroffen und beschädigt haben.

            Das Missionsleitzentrum verfolgte außerdem zwei kleinere Probleme mit
            den Hilfskraftanlagen (APUs) der Raumfähre. Der Hydrazintank von APU1
            zeigte in den vergangenen acht Tagen einen etwas höheren Druckverlust,
            als die Tanks der beiden anderen APUs. Ein Druckverlust in den Tanks ist
            im Grunde normal, da sich das Heckgehäuse und damit auch die Tanks in
            den Tagen nach dem Start langsam abkühlen. Den erhöhten Druckverlust
            in Tank von APU1 führen die Ingenieure aber eher auf ein Leck zurück. Es
            ist noch nicht klar, ob hier Stickstoff, das als Druckbildungsmedium
            verwendet wird, austritt oder das Hydrazin selbst, aber die Meinungen
            gehen überwiegend in Richtung Stickstoff, da man schon im OPF ein
            Problem mit der Stickstoffdruckanlage an dieser APU behandelt hatte.

            An APU3 ist das Problem dagegen ein Heizelement an einer der
            Treibstoffleitungen, das nicht mehr abgeschaltet hat. Auch das
            Ersatzelement, auf das umgeschaltet wurde, schaltete nicht mehr ab. Die
            Erklärung dafür könnte eine abgelöste Ummantelung der Heizelemente
            sein, durch die das Thermostat ständig eine zu niedrige Ist-Temperatur
            angezeigt bekommt, was den Regler veranlaßt, die Heizelemente ständig
            eingeschaltet zu lassen. Beide APUs werden aber nicht als ausgefallen
            betrachtet.

            Die Hilfskraftanlagen versorgen die Hydraulik des Orbiters mit dem für
            den Betrieb der aerodynamischen Steuerflächen bei der Landung
            notwendigen Betriebsdruck. Im Prinzip reicht dafür eine APU aus.

            Die Besatzung ist heute um 23:08 Uhr MESZ zu Bett gegangen.


            Quelle: space-science-journal.de




            NASA TV Schedule

            FRIDAY, JULY 14, 2006 (FLIGHT DAY 11)

            Event ...................................................... EDT ........... CEST

            Mission Status Briefing .......................... 09:00 a.m. ... 15:00
            SSRMS Uninstall of MPLM from Unity ....... 09:08 a.m. ... 15:08
            MPLM Berth in Discovery
            Payload Bay ......................................... 10:43 a.m. ... 16:43
            SSRMS Walkoff from Destiny to
            Mobile Base System .............................. 11:38 a.m. ... 17:38
            Video File ............................................. 12:00 p.m. ... 18:00
            RMS/OBSS Late Inspection of
            Discovery's Port Wing ........................... 01:18 p.m. ... 19:18
            Rendezvous Tool Checkout .................... 03:13 p.m. ... 21:13
            Post-MMT Briefing ................................. 05:00 p.m. ... 23:00
            Discovery/ISS Crew Sleep begins .......... 05:08 p.m. ... 23:08
            Flight Day 11 Highlights ......................... 06:00 p.m. ... 00:00
            Post-MMT Briefing (Replay) .................... 07:00 p.m. ... 01:00


            SATURDAY, JULY 15, 2006 (FLIGHT DAY 12)

            Event ...................................................... EDT ........... CEST

            Discovery Crew Wake-up ...................... 01:08 a.m. ... 07:08
            ISS Crew Wake-up ............................... 02:08 a.m. ... 08:08
            Discovery/ISS Crew Farewell and
            Final Hatch Closure ............................... 03:38 a.m. ... 09:38
            Centerline Camera Installation .............. 04:28 a.m. ... 10:28
            Discovery/ISS Undocking ...................... 06:08 a.m. ... 12:08
            Final Separation from ISS ..................... 07:08 a.m. ... 13:08
            SRMS/OBSS Late Inspection of
            Discovery's Starboard Wing .................. 08:58 a.m. ... 14:58
            SRMS/OBSS Late Inspection of
            Discovery's Nose .................................. 10:28 a.m. ... 16:28
            Mission Status Briefing .......................... 11:00 a.m. ... 17:00
            OBSS Final Berthing .............................. 12:28 p.m. ... 18:28
            VTR Playback of Late Inspection ............ 01:43 p.m. ... 19:43
            Post-MMT Briefing ................................. 05:00 p.m. ... 23:00
            Discovery/ISS Crew Sleep begins .......... 05:08 p.m. ... 23:08
            Flight Day 12 Highlights ......................... 06:00 p.m. ... 00:00
            Post-MMT Briefing (Replay) .................... 07:00 p.m. ... 01:00





            Wake-up Calls

            Flight Day 9 (July 12)
            'I Believe I Can Fly' by R. Kelly for Mission Specialist Stephanie Wilson.

            Flight Day 10 (July 13)
            Theme from the television show 'Charlies Angels' for the entire STS-121
            crew from their training team.

            Flight Day 11 (July 14)
            'Aggie War Hymn' by the The Fightin' Texas Aggie Band for Mission
            Specialist Mike Fossum.





            Video Gallery

            July 4, 2006

            1. STS-121 - Launch - Left aft SRB camera ... 13.7 MB Quicktime movie

            2. STS-121 - Launch - Left forward SRB camera ... 13.6 MB Quicktime movie

            3. STS-121 - Launch - Separation composite view ... 10 MB Quicktime movie


            Quelle: nasa.gov



            July 11, 2006

            1. STS-121 - Interviews - AP and USA Today ... 23.1 MB

            2. STS-121 - Mission Status Briefing Day 8 ... 17.5 MB

            3. STS-121 - Flight Day 8 Highlights ... 29.0 MB


            July 12, 2006

            1. STS-121 - Mission Status Briefing Day 9 ... 27.6 MB

            2. STS-121 - Flight Day 9 (EVA 3) Highlights ... 39.7 MB


            July 13, 2006

            1. STS-121 - Flight Day 10 Highlights ... 40.5 MB


            Quelle: space-multimedia.nl.eu.org / NASA





            Image Gallery

            July 10, 2006


            S121-E-06219 (10 July 2006)
            Astronauts Michael E. Fossum and Piers J. Sellers (out of frame), STS-121
            mission specialists, install the new trailing umbilical system in the mobile
            transporter on the International Space Station during the mission's second
            session of extravehicular activity (EVA).


            July 12, 2006


            S121-E-06464 (12 July 2006)
            Astronaut Lisa M. Nowak, STS-121 mission specialist, works with the
            Mobile Service System (MSS) and Canadarm2 controls in the Destiny
            laboratory of the International Space Station while Space Shuttle
            Discovery was docked to the station.



            S121-E-06482 (12 July 2006)
            Astronauts Stephanie D. Wilson, STS-121 mission specialist, and Mark E.
            Kelly, pilot, float on the middeck of the Space Shuttle Discovery while
            docked with the International Space Station.


            July 13, 2006


            S121-E-06500 (13 July 2006)
            Astronaut Michael E. Fossum, STS-121 mission specialist, prepares to
            wash his hair on the middeck of the Space Shuttle Discovery while docked
            with the International Space Station.



            S121-E-06509 (13 July 2006)
            Astronaut Michael E. Fossum, STS-121 mission specialist, washes his hair
            on the middeck of the Space Shuttle Discovery while docked with the
            International Space Station.


            Quelle: nasa.gov



            NASA TV
            Wikipedia: STS-121

            Kommentar


              STS-121

              Next Events

              Discovery Deorbit Burn:
              Monday, July 17, 14:07 CEST (08:07 a.m. EDT)

              Discovery Landing at Kennedy Space Center, Florida:
              Monday, July 17, 15:14 CEST (09:14 a.m. EDT)


              Discovery Deorbit Burn (Second Attempt):
              Monday, July 17, 15:43 CEST (09:43 a.m. EDT)

              Discovery Landing at Kennedy Space Center, Florida (Second Attempt):
              Monday, July 17, 16:50 CEST (10:50 a.m. EDT)


              Discovery/ISS: Gegenwärtige Position



              Mission Status

              15. Juli 2006, Samstag, 12. Missionstag

              Der heutige Tag markiert den letzten, an dem die beiden Besatzungen
              von DISCOVERY und ISS gemeinsame Aktivitäten verrichten.

              Die Besatzung der Raumfähre wurde um 7:08 Uhr MESZ mit dem Lied
              "Beautiful Day" von U2 geweckt. Das Lied war für Pilot Mark Kelly, der am
              heutigen Tag eine wichtige Rolle beim Ablegen von der Station und dem
              Umfliegen der ISS spielen wird. Die ISS-Besatzung wurde wie üblich eine
              halbe Stunde später geweckt.

              Nach einigen letzten Vorbereitungen hatte sich die nun nur noch
              sechsköpfige Besatzung der DISCOVERY von der auf drei Personen
              angewachsenen ISS-Besatzung herzlich verabschiedet und die Schotts
              zwischen den beiden Raumfahrzeugen waren um 10:15 Uhr MESZ
              geschlossen worden. Nach Überprüfung der Dichtigkeit, wurden um
              12:08 Uhr MESZ die Klammern, die die beiden Teile des
              Andockmechanismus zusammenhielten, gelöst und die Federn im
              Andockring der Raumfähre drückten die DISCOVERY sanft vom
              Orbitalkomplex fort. Nur wenige Minuten später, in ein paar Metern
              Entfernung, betätigte Pilot Kelly zum ersten Mal die Steuertriebwerke des
              Orbiters und erhöhte damit die Geschwindigkeit mit der sie sich von der
              Raumstation entfernten. 10 Minuten nach dem Ablegen betrug die
              Entfernung bereits über 40 Meter.

              Um 12:30 Uhr, in einer Entfernung von 120 Metern, betätigte Kelly die
              Triebwerke des Orbitalmanövriersystems und leitete eine 90° Kurve ein,
              die die DISCOVERY über die Raumstation führte. Um 12:42 Uhr hatte die
              Raumfähre den Punkt genau über der ISS erreicht und bewegte sich von
              nun an auf paralleler Linie zu ihr, allmählich zurückfallend, weiter.

              Um 12:58 Uhr MESZ zündete Kelly zum zweiten Mal die OMS-Triebwerke,
              diesmal um die Raumfähre endgültig aus dem Bereich der ISS zu bringen.

              Gegen 14:50 Uhr, etwa 10 km von der Station entfernt, begann die
              Besatzung den Robotarm mit dem Auslegersensorsystem für die
              Inspektion der Steuerbordtragfläche und der Nasenkappe einzusetzen.
              Wie schon gestern, als man die Vorderkante der Backbordtragfläche
              untersucht hatte, überprüft man die Segmente aus verstärktem
              Kohlefaserverbundwerkstoff (RCC) auf Beschädigungen durch
              Mikrometeoriten oder Weltraummüllpartikeln während des Aufenthaltes an
              der Raumstation. Sollte man tatsächlich etwas finden, würde die
              Raumfähre zur Station zurückkehren. Daher wird sich die DISCOVERY bis
              zum Ergebnis der Bildauswertung nicht weiter als etwa 70 km von der ISS
              entfernen.

              Die Durchsicht der Aufnahmen von der Hitzeschildinspektion hatte nach
              der ersten Durchsicht der Missionsleitung keinen Grund zur Beanstandung
              gefunden; die Analyse wird noch fortgesetzt.

              Im Augenblick wird eine Landung am KSC für 15:07 Uhr MESZ am Montag
              angepeilt. Dafür muß das Bremsmanöver um 14:07 Uhr eingeleitet
              werden. Ein zweite Landegelegenheit am KSC besteht für
              16:50 Uhr MESZ; dann muß das Bremsmanöver um 15:43 Uhr efolgen.


              16. Juli 2006, Sonntag, 13. Missionstag

              Zu ihrem letzten vollen Tag im All wurde die Besatzung um
              7:18 Uhr MESZ mit dem Lied "Just like Heaven" von The Cure geweckt,
              das für Piers Sellers von seiner Familie ausgesucht worden war.


              Quelle: space-science-journal.de





              Wake-up Calls

              Flight Day 11 (July 14)
              'Aggie War Hymn' by the The Fightin' Texas Aggie Band for Mission
              Specialist Mike Fossum.

              Flight Day 12 (July 15)
              'Beautiful Day' by U2 for Pilot Mark Kelly.

              Flight Day 13 (July 16)
              'Just Like Heaven' by The Cure for Mission Specialist Piers Sellers.

              Flight Day 14 (July 17)
              'The Astronaut' by Something Corporate for Commander Steve Lindsey.





              Video Gallery

              July 13, 2006

              1. STS-121 - Flight Day 10 Highlights ... 40.5 MB


              July 14, 2006

              1. STS-121 - Mission Status Briefing Day 11 ... 31.7 MB

              2. STS-121 - Post-MMT Briefing Day 11 ... 53.9 MB

              3. STS-121 - Flight Day 11 Highlights ... 35.1 MB


              July 15, 2006

              1. STS-121 - Discovery-ISS Undocking ... 5.4 MB

              2. STS-121 - Mission Status Briefing Day 12 ... 13.1 MB

              3. STS-121 - Post-MMT Briefing Day 12 ... 38.4 MB

              4. STS-121 - Flight Day 12 Highlights ... 24.5 MB


              July 16, 2006

              1. STS-121 - Mission Status Briefing Day 13 ... 25.5 MB


              Quelle: space-multimedia.nl.eu.org / NASA





              Image Gallery

              July 12, 2006


              S121-E-06583 (12 July 2006)
              Astronaut Piers J. Sellers, STS-121 mission specialist, participates in the
              mission's third and final session of extravehicular activity (EVA). The
              demonstration of orbiter heat shield repair techniques was the objective of
              the 7-hour, 11-minute excursion outside Space Shuttle Discovery and the
              International Space Station.



              S121-E-06679 (12 July 2006)
              Astronaut Michael E. Fossum, STS-121 mission specialist, works in Space
              Shuttle Discovery's cargo bay during the mission's third and final session
              of extravehicular activity (EVA). The demonstration of orbiter heat shield
              repair techniques was the objective of the 7-hour, 11-minute excursion
              outside the shuttle and the International Space Station.



              S121-E-07413 (12 July 2006)
              Astronaut Piers J. Sellers, STS-121 mission specialist, translates along a
              truss on the International Space Station during the mission's third and
              final session of extravehicular activity (EVA) while Space Shuttle
              Discovery was docked with the station. A blue and white Earth and the
              blackness of space form the backdrop for the image.



              S121-E-07416 (12 July 2006)
              Astronaut Michael E. Fossum, STS-121 mission specialist, translates along
              a truss on the International Space Station during the mission's third and
              final session of extravehicular activity (EVA) while Space Shuttle
              Discovery was docked with the station.


              July 13, 2006


              S121-E-06531 (13 July 2006)
              Astronauts Michael E. Fossum (left) and Piers J. Sellers, both STS-121
              mission specialists, look out a window in the Pirs Docking Compartment of
              the International Space Station while Space Shuttle Discovery was docked
              with the station.



              S121-E-07024 (13 July 2006)
              European Space Agency (ESA) astronaut Thomas Reiter (bottom center),
              Expedition 13 flight engineer, and the STS-121 crewmembers pose in
              "star-burst" formation for an in-flight portrait in the Destiny laboratory of
              the International Space Station while Space Shuttle Discovery was docked
              with the station. Clockwise, around the circle from Reiter, are astronauts
              Michael E. Fossum, Lisa M. Nowak, both mission specialists; Steven W.
              Lindsey and Mark E. Kelly, commander and pilot, respectively; Stephanie
              D. Wilson and Piers J. Sellers, mission specialists. Reiter launched on the
              Space Shuttle Discovery with the STS-121 crew and officially became an
              Expedition 13 crewmember after the shuttle docked with the station.



              S121-E-07238 (13 July 2006)
              European Space Agency (ESA) astronaut Thomas Reiter, Expedition 13
              flight engineer, looks over a procedures checklist in the Destiny
              laboratory of the International Space Station while Space Shuttle
              Discovery was docked with the station. Reiter launched on Discovery with
              the STS-121 crew and officially became an Expedition 13 crewmember
              after the shuttle docked with the station.


              July 15, 2006


              S121-E-07571 (15 July 2006)
              Backdropped against a colorful Earth, the International Space Station
              moves away from Space Shuttle Discovery. Earlier the STS-121 and
              Expedition 13 crews concluded almost nine days of cooperative work
              onboard the shuttle and station. Undocking of the two spacecraft occurred
              at 5:08 a.m. (CDT) on July 15, 2006.



              S121-E-07573 (15 July 2006)
              Backdropped by a blue and white Earth, the International Space Station
              moves away from Space Shuttle Discovery. Earlier the STS-121 and
              Expedition 13 crews concluded almost nine days of cooperative work
              onboard the shuttle and station. Undocking of the two spacecraft occurred
              at 5:08 a.m. (CDT) on July 15, 2006.



              S121-E-07577 (15 July 2006)
              Backdropped by the blackness of space and Earth's horizon, the
              International Space Station moves away from Space Shuttle Discovery.
              Earlier the STS-121 and Expedition 13 crews concluded almost nine days
              of cooperative work onboard the shuttle and station. Undocking of the two
              spacecraft occurred at 5:08 a.m. (CDT) on July 15, 2006.


              Quelle: nasa.gov



              NASA TV
              Wikipedia: STS-121
              Zuletzt geändert von STS-Chris; 17.07.2006, 09:29.

              Kommentar


                So! Nun gilt es also!

                Ich hoffe, alles geht glatt und die Weichen in Sachen Mond-->Mars-->and beyond sind gestellt.

                War eine IMO recht spannende Mission mit sehr interessanten Einblicken in die Tätigkeiten der Crew. Vor allem die EVAs waren spitze!!

                Wünsche den allen eine sichere und weiche Landung. Kommt gut heim!!!
                "Education is the most powerful weapon which you can use to change the world."Nelson Mandela
                DEUTSCHE AIDS-HILFE-DRK
                ÄRZTE OHNE GRENZEN-AMNESTY INTERNATIONAL DEUTSCHLAND

                Kommentar


                  Ich habe mal oben noch die Zeiten für den zweiten Landeversuch nachgetragen.

                  Ich wünsche der Crew auch eine gute, erfolgreiche Landung und dass dann Ende August/Anfang September endlich der Bau der ISS fortgesetzt werden kann. Freue mich jetzt schon auf den ersten Flug der Atlantis seit 2002.

                  Im MSN Chat werde ich wieder das Geschehen mit anderen wie auch beim Start am 4. Juli mitverfolgen. Wer sich noch anschließen möchte: meine Mail-Adresse ist sts_chris@yahoo.de.
                  Zu sehen ist die Landung wieder auf Phoenix, N24 (zu Gast: Ulrich Walter, werde ich gucken, nur zu empfehlen ), n-tv, CNN und natürlich NASA TV.

                  Also dann, Happy Landing!
                  Zuletzt geändert von STS-Chris; 17.07.2006, 11:29.

                  Kommentar


                    Na das sieht doch alles sehr gut aus. Den kritischen Punkt des Landemannövers haben sie ohne Probleme hinter sich gebracht.
                    Jetzt müssen sie nur noch butterweich aufsetzen (was sie auch tun werden) und dann können alle Freunde der bemannten Raumfahrt wieder etwas positiver in die Zukunft blicken.

                    edit: Touchdown, sauber gelandet
                    "Not born. SHIT into existence." - Noman the Golgothan
                    "Man schicke dem Substantiv zwanzig Adjektive voraus, und niemand wird merken, daß man einen Haufen Kot beschreibt. Adjektive wirken wie eine Nebelbank."
                    Norman Mailer

                    Kommentar


                      Und sie sind butterweich gelandet und wolbehütet angekommen. Gott sei Dank sag ich nur.
                      Textemitter, powered by C8H10N4O2

                      It takes the Power of a Pentium to run Windows, but it took the Power of 3 C-64 to fly to the Moon!

                      Kommentar


                        Unglaublich, es ist heil auf Mutter Erde angekommen.
                        "Mailand oder Madrid - Hauptsache Italien!" (Andi Möller) - "Und jetzt skandieren die Fans wieder: Türkiye, Türkiye. Was so viel heißt wie Türkei, Türkei." (Heribert Faßbender) - "Das war ein wunderschöner Augenblick als der Bundestrainer sagte: Komm Steffen, zieh deine Sachen aus, jetzt geht´s los!" (S. Freund) - "Ein Lothar Matthäus lässt sich nicht von seinem Körper besiegen, ein Lothar Matthäus entscheidet selbst über sein Schicksal." (L. Matthäus)

                        Kommentar


                          Discovery Lands in Florida


                          Space Shuttle Discovery lands at Kennedy Space Center, Fla.
                          Photo Credit: NASA TV

                          The STS-121 astronauts returned home today from a successful mission to the
                          International Space Station when Space Shuttle Discovery touched down at
                          Kennedy Space Center, Fla. Landing occurred at 9:14 a.m. EDT.

                          Discovery gave the United States a birthday present when it launched July 4.
                          STS-121 spent just under 13 days in orbit, with almost nine days at the station.
                          Discovery delivered supplies, equipment and a new Expedition 13 crew member
                          to the orbital outpost.

                          During three spacewalks, the STS-121 crew members performed maintenance
                          on the station’s mobile transporter and tested orbiter heat shield repair
                          techniques. They also conducted joint operations with the Expedition 13 crew.

                          STS-121 was the 115th shuttle mission and the 18th to visit the space station.
                          Also, landing marked the end of Discovery’s 32nd flight.


                          Source: nasa.gov

                          Kommentar


                            STS-121

                            17. Juli 2006

                            Die "Discovery" ist gelandet

                            Um 15.14 Uhr deutscher Zeit ist die "Discovery" in Florida gelandet. Die
                            sechs Astronauten sind heil zurück am Boden. Aus dem Orbit verfolgten
                            die Astronauten auf der ISS die Landung - auch Neuzugang Thomas Reiter
                            aus Deutschland.


                            Houston - Mit den Worten "Willkommen zurück, 'Discovery', und
                            Glückwunsch zu einer großartigen Mission", empfing die Missionskontrolle
                            in Houston die Besatzung. Shuttle-Commander Steven Lindsey
                            antwortete: "Es war eine großartige Mission, eine wirklich großartige
                            Mission, und ich habe den Wiedereintritt und die Landung genossen."

                            Der Shuttle hatte zuletzt zuletzt Mittelamerika und den Golf von Mexiko
                            überquert. Gegen 15 Uhr deutscher Zeit änderte die Crew noch einmal
                            den Kurs, um wegen der Wetterbedingungen eine andere Landebahn
                            anzufliegen, Commander Lindsey übernahm kurz vor der Landung selbst
                            das Steuer. Dann setzte die Raumfähre sicher auf dem Weltraumflughafen
                            Kennedy Space Center in Florida auf.

                            Die US-Weltraumbehörde Nasa hatte der Raumfähre "Discovery" die
                            Landeerlaubnis gegen Mittag erteilt. Auf der Internationalen Raumstation
                            ISS verfolgten die dort verbliebenen Astronauten die Landung an
                            Bildschirmen und Instrumenten.

                            Während seine sechs Kollegen an Bord der "Discovery" heute auf die Erde
                            zurückkehrten, ist der deutsche Astronaut Thomas Reiter an Bord der
                            Internationalen Raumstation ISS geblieben. Bis Weihnachten soll Reiter im
                            Orbit bleiben und gemeinsam mit dem Amerikaner Jeffey Williams und
                            dem Russen Pawel Winogradow an Forschungsprojekten arbeiten.

                            Am Morgen waren die Astronauten an Bord der Raumstation vom
                            Kontrollzentrum in Houston aus geweckt worden. Kommandant Steven
                            Lindsey sagte: "Wir bereiten uns auf einen schönen Tag vor und hoffen,
                            dass wir bei gutem Wetter in acht bis zehn Stunden wieder am Boden
                            sind."

                            Gestern hatte die US-Raumfahrtbehörde Nasa nach einem letzten
                            Sicherheitscheck die Freigabe für die Landung erteilt. Untersuchungen der
                            Außenhülle hätten ergeben, dass der Hitzeschild des Shuttles keinerlei
                            Schäden aufweise. Ein Leck in einem Antriebsaggregat für die
                            hydraulischen Systeme an Bord wurde am Sonntag als harmlos
                            eingestuft. Die Nasa verwarf den Plan, das Aggregat notfalls abzustellen.

                            cis/AFP/dpa/rtr


                            Quelle: spiegel.de





                            Video Gallery

                            July 16, 2006

                            1. STS-121 - Mission Status Briefing Day 13 ... 25.5 MB

                            2. STS-121 - Flight Day 13 Highlights ... 32.9 MB


                            July 17, 2006

                            1. STS-121 - Landing of Discovery ... 4.6 MB

                            2. STS-121 - Crew ... 8.1 MB

                            3. STS-121 - Post-Landing News Conference ... 51.1 MB

                            4. STS-121 - Entry Flight Director Post-Landing News Conference ... 14.7 MB

                            5. STS-121 - Crew Post-Landing News Conference ... 43.0 MB


                            Quelle: space-multimedia.nl.eu.org / NASA





                            Image Gallery

                            July 15, 2006


                            S121-E-07707 (15 July 2006)
                            After almost nine days of cooperative work onboard the International
                            Space Station and Space Shuttle Discovery, the STS-121 and Expedition 13
                            crews bid farewell to each other prior to the undocking of the two
                            spacecraft. Pictured are astronauts Piers J. Sellers, STS-121 mission
                            specialist; European Space Agency (ESA) astronaut Thomas Reiter,
                            Expedition 13 flight engineer; Stephanie D. Wilson, STS-121 mission
                            specialist; and cosmonaut Pavel V. Vinogradov, Expedition 13 commander
                            representing Russia's Federal Space Agency.



                            S121-E-07715 (15 July 2006)
                            Cosmonaut Pavel V. Vinogradov (left), Expedition 13 commander
                            representing Russia's Federal Space Agency; European Space Agency
                            (ESA) astronaut Thomas Reiter, flight engineer; and astronaut Jeffrey N.
                            Williams, NASA space station science officer and flight engineer, wave to
                            the departing STS-121 crew (out of frame) prior to the undocking of
                            Space Shuttle Discovery from the International Space Station.



                            S121-E-07894 (15 July 2006)
                            Backdropped by a blue and white Earth, the International Space Station
                            moves away from Space Shuttle Discovery. Earlier the STS-121 and
                            Expedition 13 crews concluded almost nine days of cooperative work
                            onboard the shuttle and station. Undocking of the two spacecraft occurred
                            at 5:08 a.m. (CDT) on July 15, 2006.



                            S121-E-07909 (15 July 2006)
                            Backdropped by the blackness of space and Earth's horizon, Space
                            Shuttle Discovery's aft cargo bay, its vertical stabilizer and orbital
                            maneuvering system (OMS) pods are seen in this image photographed by
                            an STS-121 crewmember onboard the shuttle. The Italian-built Leonardo
                            Multi-Purpose Logistics Module (MPLM) is visible in the cargo bay.



                            S121-E-07932 (15 July 2006)
                            A setting sun and the thin blue airglow line at Earth's horizon were
                            captured in this image photographed by an STS-121 crewmember aboard
                            the Space Shuttle Discovery.


                            July 17, 2006


                            KSC-06PD-1564 (07/17/2006)
                            The orbiter Discovery, with Commander Steven Lindsey at the helm,
                            approaches Runway 15 at NASA's Shuttle Landing Facility for landing after
                            completing mission STS-121 to the International Space Station. Discovery
                            traveled 5.3 million miles, landing on orbit 202. Mission elapsed time was
                            12 days, 18 hours, 36 minutes and 54 seconds. Main gear touchdown
                            occurred on time at 9:14:43 EDT. Wheel stop was at 9:15:49 EDT. The
                            rest of the crew aboard are Pilot Mark Kelly and Mission Specialists Piers
                            Sellers, Michael Fossum, Lisa Nowak and Stephanie Wilson. Mission
                            Specialist Thomas Reiter, who launched with the crew on July 4, remained
                            on the station to join the Expedition 13 crew there. The landing is the 62nd
                            at Kennedy Space Center and the 32nd for Discovery. Discovery's landing
                            was as exhilarating as its launch, the first to take place on America's
                            Independence Day. During the mission, the STS-121 crew tested new
                            equipment and procedures to improve shuttle safety, and delivered
                            supplies and made repairs to the International Space Station. Photo
                            courtesy of Nikon/Scott Andrews



                            KSC-06PD-1566 (07/17/2006)



                            KSC-06PD-1567 (07/17/2006)



                            KSC-06PD-1569 (07/17/2006)



                            KSC-06PD-1570 (07/17/2006)



                            KSC-06PD-1572 (07/17/2006)
                            STS-121 Mission Commander Steven Lindsey is the first of the crew to
                            exit the crew transport vehicle brought alongside the orbiter Discovery
                            after landing. Behind him can be seen Mission Specialist Michael Fossum.
                            The rest of the crew are Pilot Mark Kelly and Mission Specialists Piers
                            Sellers, Lisa Nowak and Stephanie Wilson. Mission Specialist Thomas
                            Reiter, who launched with the crew on July 4, remained on the station to
                            join the Expedition 13 crew there.



                            KSC-06PD-1574 (07/17/2006)
                            (From left) STS-121 Mission Specialist Michael Fossum, Pilot Mark Kelly
                            and Commander Steven Lindsey are greeted by NASA Administrator Mike
                            Griffin (foreground, right), Associate Administrator Rex Geveden and
                            other senior managers after leaving the orbiter Discovery, in the
                            background.



                            KSC-06PD-1576 (07/17/2006)
                            The STS-121 crew gets a close look at the underside of the orbiter
                            Discovery after landing. Seen are (from left) Mission Specialist Stephanie
                            Wilson, Commander Steven Lindsey and Mission Specialists Lisa Nowak
                            and Michael Fossum. The post-flight walk-around is a tradition.



                            KSC-06PD-1580 (07/17/2006)
                            LeRoy Cain, manager of Shuttle Launch Integration, and Michael Fossum,
                            STS-121 mission specialist, take a look at the orbiter Discovery during the
                            traditional post-flight walk-around after the landing.



                            KSC-06PD-1585 (07/17/2006)
                            Following the traditional post-flight walk-around after the landing of an
                            orbiter, the STS-121 crew pose for a photo in front of Discovery. From left
                            are Mission Specialists Michael Fossum and Lisa Nowak, Commander
                            Steven Lindsey, Mission Specialist Stephanie Wilson, Pilot Mark Kelly and
                            Mission Specialist Piers Sellers.



                            KSC-06PD-1587 (07/17/2006)
                            Following the traditional post-flight walk-around after the landing of an
                            orbiter, STS-121 Commander Steven Lindsey speaks briefly to the media
                            about the clean state of the vehicle and thanks the employees at the
                            center. Standing with him are (from left) Mission Specialists Piers Sellers
                            and Stephanie Wilson, Pilot Mark Kelly, Lindsey, and Mission Specialists
                            Lisa Nowak and Michael Fossum.



                            KSC-06PD-1588 (07/17/2006)
                            Workers and media at NASA's Kennedy Space Center watch while the
                            orbiter Discovery, following the landing from mission STS-121, is
                            prepared for the roll to the Orbiter Processing Facility.



                            KSC-06PD-1598 (07/17/2006)
                            Several hours after their successful landing at Kennedy Space Center
                            aboard the orbiter Discovery, the crew of mission STS-121 address
                            questions from the media about their experiences on the shuttle and the
                            International Space Station. Seated at the conference table are (from left)
                            Commander Steven Lindsey, Pilot Mark Kelly and Mission Specialists
                            Michael Fossum, Lisa Nowak, Stephanie Wilson and Piers Sellers. Here, on
                            a lighter topic, Nowak responds to a question about the behavior of her
                            hair while in space.



                            KSC-06PD-1600 (07/17/2006)
                            Under tow by a diesel-powered tractor, the orbiter Discovery begins its
                            roll to the Orbiter Processing Facility from NASA's Shuttle Landing Facility
                            (SLF) at Kennedy Space Center via a two-mile tow-way.



                            KSC-06PD-1611 (07/17/2006)
                            As black clouds gather overhead, the orbiter Discovery arrives at the
                            Orbiter Processing Facility after a two-mile tow from NASA's Shuttle
                            Landing Facility. Umbilical lines for coolant and purge air are still attached.


                            Quelle: nasa.gov



                            NASA TV
                            Wikipedia: STS-121
                            Zuletzt geändert von STS-Chris; 18.07.2006, 16:07.

                            Kommentar


                              Das Suttle kann inzwischen selbständig und ohne besatzung abdocken von der iss und auf der erde landen.

                              Kommentar


                                STS-121

                                Bericht 17. Juli 2006

                                Bilderbuchlandung von DISCOVERY

                                Erfolgreiches Ende einer perfekten Mission -
                                STS-121 setzt Zeichen für die Fortführung der Shuttle-Flüge
                                und den Ausbau der ISS


                                Über drei lange Jahre hat es seit dem Verlust der COLUMBIA gedauert,
                                doch nachdem am Montag Nachmittag sechs Astronauten mit dem 100
                                Tonnen schweren Orbiter DISCOVERY sicher nach Hause zurückgekehrt
                                sind, ist die Space Shuttle Flotte der NASA endlich wieder im Einsatz.


                                DISCOVERY und seine STS-121-Besatzung setzte nach insgesamt 202
                                Erdumrundungen um 15:14 Uhr MESZ auf der Landebahn 15 des Kennedy
                                Raumfahrtzentrums auf und krönte damit eine höchsterfolgreiche
                                13-tägige Mission, die zweite von zwei Testflügen, die der
                                COLUMBIA-Tragödie vom Jahr 2003 folgten.

                                "Der Wiedereintritt hat Spaß gemacht, es war wunderschön", berichtete
                                STS-121-Kommandant Steven Lindsey den Flugleittechnikern nach der
                                Landung.

                                Lindsey erzählte, daß das superheiße Plasma, das während des
                                Wiedereintritts das Raumfahrzeug umströmte, der Besatzung eine tolle
                                Show bot.

                                "Wir konnten das helle orangene Glühen über uns und die Erde unter uns
                                sehen", sagte Lindsey. "Es war spektakulär. Wir konnten sogar den Mond
                                durch das Plasma hindurch erkennen."

                                Die DISCOVERY war am 4. Juli zum ersten Start an einem
                                Unabhängigkeitstag in's All aufgebrochen, nahezu ein Jahr nachdem mit
                                der ersten Post-COLUMBIA Mission die Shuttle-Flotte wieder ihren
                                Flugbetrieb aufgenommen hatte. Lindsey und seine Besatzung haben acht
                                Tage an Bord der internationalen Raumstation verbracht, sie mit dringend
                                benötigten Gütern und Experimenten versorgt, wichtige Reparaturen am
                                Orbitalkomplex durchgeführt und neue Inspektions- und
                                Reparaturtechniken für den Hitzeschutzschild der Raumfähre getestet.

                                "Wir haben das Gefühl, daß es gut gelaufen ist", meinte Lindsey am
                                letzten Sonntag. "Alles, wovon wir hofften, daß es passieren würde, ist
                                auch so passiert."

                                Zusammen mit Lindsey sind Shuttle-Pilot Mark Kelly und die
                                Missionsspezialisten Lisa Nowak, Stephanie Wilson, Piers Sellers und
                                Michael Fossum zur Erde zurückgekehrt. Die Astronauten haben ein
                                siebtes Besatzungsmitglied, den deutschen ESA-Astronauten Thomas
                                Reiter an Bord der ISS zurückgelassen, wo er die Expedition 13
                                Besatzung verstärkt.

                                Die NASA schätzt, daß die COLUMBIA-Untersuchung und die Bemühungen
                                zur Wiederaufnahme der Shuttle-Fluge bis 2006 rund 2,3 Milliarden Dollar
                                (ca. 1,84 Milliarden Euro) verschlungen haben.

                                "Ich denke, wir können mit dem Aufbau der Station fortfahren, und mit
                                den Shuttle-Flügen, aber wir müssen weiterhin acht geben und
                                aufmerksam bleiben", hatte Lindsey bereits vorher erklärt. "Wir dürfen
                                niemals in unserer Wachsamkeit nachlassen."

                                Einwandfreie Mission

                                Seien es Missionsleiter, Ingenieure oder Flugleittechniker, alle sind sich
                                einig, daß sie in der 25-jährigen Geschichte des Shuttle-Programms noch
                                keine so sauber verlaufene Mission gesehen haben.

                                "Wir haben bei STS-121 [den Hitzschild] umfassender inspiziert, als bei
                                jeder anderen Mission zuvor", erklärte Steve Stitch, NASA-Flugdirektor für
                                den Wiedereintritt, und fügte hinzu, daß die Analysten keine Anzeichen für
                                problematische Schäden an den hitzebeständigen Kacheln und
                                Kohlefaserverbundwerkstoff-Segmenten gefunden hätten.

                                Dieses einwandfreie Gesundheitszeugnis wurde nach sehr intensiven
                                Ingenieursleistungen ausgestellt, durch die so viel Schaumisolierung wie
                                möglich von der Umhüllung des Außentanks weggenommen wurde,
                                darunter eine große Leiste ähnlich derer, von der beim STS-114-Start im
                                letzten Jahr ein großes Stück abgeplatzt war.

                                Ein etwas größeres Stück Isolierschaum, etwa koffergroß, war der
                                COLUMBIA zum Verhängnis geworden, als es beim Start am 16. Januar
                                2003 vom Außentank abfiel und ein Loch in die linke Flügelvorderkante
                                des Orbiters schlug. Der beschädigte Hitzeschild ließ beim Wiedereintritt
                                heißes Gas in die Tragfläche eindringen, das diese schwächte und zur
                                Zerstörung der Raumfähre führte.

                                Aber nach einer umfassenden Überholung der Außentanks
                                (NASA-Programmdirektor Wayne Hale nannte es den größten
                                aerodynamischen Umbau seit dem ersten Shuttle-Flug im Jahr 1981),
                                kann die Weltraumbehörde nun einen nicht zu verleugnenden Erfolg
                                verbuchen.

                                Der größte Teil an Isolierschaum, der während des Starts abgeplatzt war,
                                hatte in etwa die Ausmaße eines Blatt Papiers, wog weniger als 30 Gramm
                                und war in sechs einzelnen Stücken abgefallen, wie die NASA berichtete.

                                Neue Kameras, die an den Feststoffstartraketen angebracht worden
                                waren, zeigten während des Aufstiegs nie dagewesene und
                                atemberaubende Anblicke der Flügelvorderkanten und des
                                kachelbewehrten Unterleibs der DISCOVERY, um jedwedes Schaumstück,
                                das der Tank verlor, zu verfolgen. Ebenso scheinen Anstrengungen
                                erfolgreich gewesen zu sein, um nervige Vögel von der
                                Shuttle-Startrampe fernzuhalten, nachdem die DISCOVERY beim Start
                                von STS-114 mit einem kollidiert war.

                                "Ich hoffe, daß unser Vermächtnis sein wird, daß wir die Ziele, die wir uns
                                für die Flüge nach COLUMBIA gesetzt hatten, erreicht haben", hatte
                                Lindsey am Sonntag Reportern erklärt.

                                Die DISCOVERY hatte auf ihrer Mission insgesamt rund 12700 kg an
                                Fracht zur ISS gebracht und über 2000 kg an Experimentenproben, nicht
                                benötigter oder defekter Ausrüstung und Müll wieder zurückgebracht.
                                Sellers und Fossum waren dreimal "vor die Tür getreten" und hatten auf
                                ihren Außeneinsätzen das Schienenfahrzeug der Station, den Mobilen
                                Transporter, repariert und wieder voll in Betrieb genommen, eine
                                30-Meter-Verlängerung des Robotarms als Plattform für Reparaturen am
                                Hitzeschild getestet und Reparaturverfahren für Beschädigungen an
                                Flügelvorderkantensegmenten demonstriert.

                                "Es gab eine Menge zu tun und haben hart gearbeitet, um es zu schaffen",
                                meinte Fossum.

                                Eine der wichtigsten Lieferungen war der deutsche ESA-Astronaut Thomas
                                Reiter, durch den die Besatzung der ISS zum ersten Mal seit Mai 2003
                                wieder auf ihre volle Personalstärke von Drei angehoben wurde.

                                In der Zwischenzeit arbeitete die ganze Besatzung zusammen, um eine
                                genauestens abgestimmte Inspektion des gesamten Hitzeschildes der
                                DISCOVERY mit Hilfe eines sensorbeladenen Auslegers, der am Ende des
                                Robotarm angebracht wurde, durchzuführen.

                                Mark Polansky, der Kommandant der nächsten Mission der DISCOVERY,
                                STS-116, die am 14. Dezember zur ISS starten soll, sagte in einem
                                Interview: "Für mich war die erstaunlichste Sache, die Aufnahmen vom
                                Start zu sehen, die ersten Bilder der Inspektion."

                                Ein Tor zur ISS öffnet sich

                                Die erfolgreiche Mission der DISCOVERY setzt den Startschuß für einen
                                Marathon von Shuttle-Flügen zur ISS, um zuerst die
                                Energieerzeugungssysteme der Station auszubauen und dann neue
                                Module und Laboratorien anzubauen, die lange darauf gewartet haben,
                                daß der Aufbau der Station fortgesetzt wird.

                                Als nächste Mission steht bereits die STS-115/ATLANTIS in den
                                Startlöchern, deren Start zwischen dem 27. August und dem
                                5. September geplant ist und ein Tragwerksegment und ein 17,5-Tonnen
                                schweres Solarzellenmodul zur ISS liefern soll. Eine weitere
                                Raumfährenmission, die STS-116/DISCOVERY unter Polanskys
                                Kommando wird ein weiteres Tragwerksegment liefern und das
                                Photovoltaikmodul montieren.

                                "Jede Mission ist die wichtigste", meinte Polansky. "Jede Mission hängt
                                vom erfolgreichen Abschluß der vorangegangenen ab ... das ist das
                                aufregende daran."

                                Ein perfekter Tag

                                Daß die Anstrengungen der Ingenieure von Erfolg gekrönt waren, zeigte
                                sich auch Kommandant Lindsey bei dem traditionellen Rundgang um das
                                Raumfahrzeug nach der Landung. "Ich habe noch nie ein so sauberes
                                Raumfahrzeug gesehen, auf keiner meiner drei vorangegangen Flüge.
                                Immer hatte die Unterseite eine Vielzahl von Löchern und Dellen
                                aufgewiesen, aber heute kaum etwas davon", erklärte er auf der
                                Pressekonferenz der Besatzung um 21 Uhr.

                                Für NASA-Administrator Michael Griffin war es ein perfekter Tag, "... den
                                auch eine Pressekonferenz nicht trüben kann." Er meinte, daß die
                                Modifikationen am Außentank, die der Flugsicherheit des Shuttles dienen
                                sollten, sowie die verbesserten Hitzeschildinspektionstechniken offenbar
                                ein enormer Erfolg gewesen seien. Aber die NASA-Ingenieure müßten
                                noch eine umfassende Analyse durchführen, bevor eine abschließende
                                Beurteilung gemacht werden könne, fügte er hinzu.

                                "Dies ist der sauberste Orbiter, den jemals irgendjemand gesehen hat",
                                meinte Griffin. "Was dahintersteckt, müssen wir herausfinden. Ehrlich,
                                wenn wir es wissen, sagen wir es ihnen."

                                Was die Sauberkeit des Orbiters angeht, hatte ein Reporter auch ein
                                besonderes Anliegen. Er wollte von Pilot Mark Kelly wissen, ob das Stück
                                Vogeldreck, das man während der Inspektion im Orbit auf der
                                Flügelvorderkante entdeckt hatte, die Landung überstanden hatte. Kelly
                                antwortete, "Als wir in das Mannschaftstransportfahrzeug übergewechselt
                                sind, hatte ich mir vorgenommen, beim Rundgang um die Raumfähre
                                danach zu schauen, aber dann habe ich es doch wieder vergessen."

                                "Es war in der Tat Mark, der das als erstes entdeckt hatte", erzählte
                                Lindsey. "Er sah auf die Monitore und meinte auf einmal: 'Hey ist das nicht
                                Vogeldreck da vorne?' Aber was daraus geworden ist, müssen sie später
                                jemand anders fragen. Wir werden jetzt erst einmal zu unseren Familien
                                zurückkehren."


                                Quelle: Space-Science-Journal





                                Video Gallery

                                July 17, 2006

                                1. STS-121 - Landing of Discovery ... 4.6 MB

                                2. STS-121 - Crew ... 8.1 MB

                                3. STS-121 - Post-Landing News Conference ... 51.1 MB

                                4. STS-121 - Entry Flight Director Post-Landing News Conference ... 14.7 MB

                                5. STS-121 - Crew Post-Landing News Conference ... 43.0 MB


                                Quelle: space-multimedia.nl.eu.org / NASA





                                Image Gallery

                                July 11, 2006


                                ISS013-E-49823 (11 July 2006)
                                This scene, photographed from the International Space Station while
                                docked with Space Shuttle Discovery, shows the orbiter, the orbiter's
                                Remote Manipulator System (RMS) arm, the Space Station RMS
                                (Canadarm2), the Orbiter Boom and Sensor System (OBSS) and a Soyuz
                                vehicle docked with the orbital outpost.


                                July 13, 2006


                                ISS013-E-51244 (13 July 2006)
                                Crewmembers onboard the International Space Station pose for a photo
                                in the Zvezda Service Module while Space Shuttle Discovery was docked
                                with the station. Pictured from the left (front) are European Space Agency
                                (ESA) astronaut Thomas Reiter, Expedition 13 flight engineer; astronauts
                                Piers J. Sellers and Lisa M. Nowak, STS-121 mission specialists. From the
                                left (back row) are astronauts Mark E. Kelly (partially obscured), STS-121
                                pilot; Stephanie D. Wilson, STS-121 mission specialist; and cosmonaut
                                Pavel V. Vinogradov, Expedition 13 commander representing Russia's
                                Federal Space Agency. A model of the early station floats freely in the
                                foreground.


                                July 14, 2006


                                ISS013-E-51264 (14 July 2006)
                                Canadarm2 or the Space Station Remote Manipulator System (SSRMS)
                                arm grasps the Italian-built Multi-Purpose Logistics Module Leonardo to
                                place it back in Discovery's cargo bay. On the other end of the arm, inside
                                the shirt sleeve environment of the Destiny laboratory on the
                                International Space Station, astronauts Stephanie D. Wilson and Lisa M.
                                Nowak, STS-121 mission specialists, were in control of the transfer. The
                                MPLM was being moved from its temporary parking place on the station's
                                Unity node to the payload bay of Discovery for the return trip to Earth.



                                ISS013-E-51306 (14 July 2006)
                                Continuing a tradition for visiting shuttle commanders, astronaut Steven
                                W. Lindsey, STS-121 commander, places the mission insignia along with
                                others in the Unity node of the International Space Station.


                                July 17, 2006


                                KSC-06PP-1619 (07/17/2006)
                                Vapor trails flow from Discovery's wing tips as it makes a speedy
                                approach to Runway 15 at NASA's Shuttle Landing Facility, completing
                                mission STS-121 to the International Space Station. At touchdown --
                                nominally about 2,500 ft. beyond the runway threshold -- the orbiter is
                                traveling at a speed ranging from 213 to 226 mph.



                                KSC-06PP-1622 (07/17/2006)
                                A vapor trail flows from Discovery's wing tip as it makes a speedy
                                approach to Runway 15 at NASA's Shuttle Landing Facility, completing
                                mission STS-121 to the International Space Station. At touchdown --
                                nominally about 2,500 ft. beyond the runway threshold -- the orbiter is
                                traveling at a speed ranging from 213 to 226 mph.



                                KSC-06PP-1615 (07/17/2006)
                                The orbiter Discovery approaches touchdown on Runway 15 at NASA's
                                Shuttle Landing Facility, completing mission STS-121 to the International
                                Space Station.



                                KSC-06PP-1612 (07/17/2006)
                                The orbiter Discovery releases a drag chute to slow its speed as it touches
                                down on Runway 15 at NASA's Shuttle Landing Facility after completing
                                mission STS-121 to the International Space Station.



                                KSC-06PP-1613 (07/17/2006)
                                With the help of a drag chute to slow its speed, the orbiter Discovery
                                lands on Runway 15 at NASA's Shuttle Landing Facility after completing
                                mission STS-121 to the International Space Station. In the background is
                                the Vehicle Assembly Building.



                                JSC2006-E-28014 (17 July 2006)
                                Flight directors Norm Knight (left) and Steve Stich watch the big screens
                                from their consoles in the Shuttle (White) Flight Control Room of Houston's
                                Mission Control Center (MCC) as Space Shuttle Discovery, with the
                                STS-121 crew onboard, lands at Kennedy Space Center.


                                Quelle: nasa.gov



                                NASA TV
                                Wikipedia: STS-121

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