Launch of STS-114:
T - 000d 11h 08m
T - 000d 06h 00m ... and holding! Official NASA Countdown (holdings considered!)
JULY 13, 2005 - 02:51 P.M. CDT (Mission Control, Houston)
JULY 13, 2005 - 03:51 P.M. EDT (Launch Control, Cape Canaveral)
JULY 13, 2005 - 21:51 CEST/MESZ (Central Europe)
Verschiebung des Starts möglich!
Continue counting at 5:55 a.m. EDT (11:55 CEST)!
Countdown clocks have entered a planned two-hour built-in hold at the T-minus 6 hour mark at 3:55 a.m. EDT (09:55 CEST). During this time, the team will have a chance to catch up on any work that could be running behind schedule. Also during the hold, the Mission Management Team will meet to review the progress of work and any outstanding issues before giving final approval to begin fueling.
Cryogenic liquid hydrogen and liquid oxygen should start flowing from storage tanks at the pad into Discovery around 5:55 a.m. EDT (11:55 CEST) as the clocks resume at T-minus 6 hours and counting. It will take about three hours to fully fill the giant external tank.
A three-hour hold at T-minus 3 hours starts at 8:55 a.m. EDT (14:55 CEST) -- about the same point that fueling reaches completion. The "ice team" is then dispatched to pad 39B to conduct a thorough inspection of the tank, its foam, the orbiter, solid rocket boosters and ground structures. The team will be looking for any ice or frost formations.
Terminal Count commences at 11:55 a.m. EDT (17:55 CEST) as clocks proceed ticking into the final three hours. Further built-in holds are planned at the standard T-minus 20 and T-minus 9 minute points.
Meanwhile, Discovery's seven astronauts will be awakened at 5:45 a.m. (11:45 CEST) and have breakfast at 6:15 a.m. (12:15 CEST). Donning of the launch and entry spacesuits begins at 11:20 a.m. (17:20 CEST) in advance of departing crew quarters for the pad at 12:00 p.m. (18:00 CEST).
Quelle: SpaceflightNow.com
Weather - Orlando
Today Intervals of clouds and sunshine this morning. Some sun with a thunderstorm in spots in the afternoon. Partly cloudy with a stray thunderstorm this evening. Partly cloudy overnight.
Thursday Partial sunshine in the morning. Partly sunny with a t-storm in spots in the afternoon. Partly cloudy with a t-storm possible in the evening. Patchy clouds overnight.
Friday Times of clouds and sun for the morning. Some sun with a thunderstorm possible in the afternoon. Partly cloudy in the evening. Partly cloudy overnight.
Saturday Partly sunny in the morning. Partly sunny with a t-storm possible in the afternoon. Mostly cloudy during the evening. Mostly cloudy overnight.
Quelle: FloridaToday.com
Gegen 23 Uhr gestern Abend, während routinemäßiger Abschlußarbeiten an der Startrampe, ist die Abdeckung von Orbiterfenster Nr. 7, eines der beiden Fenster auf dem "Dach" der Flugkabine, abgefallen und hat 20 Meter tiefer ein Trägerblech auf der Backbord-OMS-Gondel getroffen, wobei mehrere Hitzeschutzkacheln beschädigt wurden. Die beschädigten Kacheln waren allesamt auf demselben Trägerblech aufgeklebt, weshalb ein Ersatzblech zur Startrampe gebracht und die Kacheln ausgetauscht werden konnten. Diese Austauscharbeiten nahmen etwa eine Stunde in Anspruch.
Die Folge war, daß das geplante Zurückschwenken der drehbaren Wartungs- und Zugangsstruktur von 1 Uhr auf 2:30 Uhr verschoben werden mußte. Dies hat aber nicht den Countdownablauf beeinflußt. Weitere Probleme werden derzeit nicht vom Startkontrollteam verfolgt.
Das Befüllen der Reaktanten in das Brennstoffzellen-Lagerungs- und Versorgungssystem ist abgeschlossen. Dabei wurden flüssiger Wasserstoff und Sauerstoff für die Brennstoffzellen in die jeweiligen Tanks des Orbiters gepumpt. Die Brennstoffzellen versorgen den Raumtransporter während des Fluges mit Strom. Als Abfallprodukt entsteht Wasser. Das Einstellen und Überprüfen der Haupttriebwerke der Raumfähre hat begonnen.
Heute Mittag um 11:55 Uhr wird mit dem Befüllen des großen Außentanks mit 2.200 Kubikmetern flüssigen Wasserstoffs und Sauerstoffs beginnen. Die Betankungsprozedur wird rund drei Stunden dauern.
Gestern zeigte die L-1-Wettervorhersage, daß die Wahrscheinlichkeit für einen Startabruch aufgrund ungünstigen Wetters bei 40% liegt, während die Wahrscheinlichkeit für eine Verhinderung der Außentank-Befüllung nur 5% beträgt. Prognostiziert werden eine Temperatur von 30°C und eine Luftfeuchtigkeit von 70%.
NASA TV
Die ISS und die Discovery am Himmel: Heavens-Above
T - 000d 11h 08m
T - 000d 06h 00m ... and holding! Official NASA Countdown (holdings considered!)
JULY 13, 2005 - 02:51 P.M. CDT (Mission Control, Houston)
JULY 13, 2005 - 03:51 P.M. EDT (Launch Control, Cape Canaveral)
JULY 13, 2005 - 21:51 CEST/MESZ (Central Europe)
Verschiebung des Starts möglich!
Continue counting at 5:55 a.m. EDT (11:55 CEST)!
Countdown clocks have entered a planned two-hour built-in hold at the T-minus 6 hour mark at 3:55 a.m. EDT (09:55 CEST). During this time, the team will have a chance to catch up on any work that could be running behind schedule. Also during the hold, the Mission Management Team will meet to review the progress of work and any outstanding issues before giving final approval to begin fueling.
Cryogenic liquid hydrogen and liquid oxygen should start flowing from storage tanks at the pad into Discovery around 5:55 a.m. EDT (11:55 CEST) as the clocks resume at T-minus 6 hours and counting. It will take about three hours to fully fill the giant external tank.
A three-hour hold at T-minus 3 hours starts at 8:55 a.m. EDT (14:55 CEST) -- about the same point that fueling reaches completion. The "ice team" is then dispatched to pad 39B to conduct a thorough inspection of the tank, its foam, the orbiter, solid rocket boosters and ground structures. The team will be looking for any ice or frost formations.
Terminal Count commences at 11:55 a.m. EDT (17:55 CEST) as clocks proceed ticking into the final three hours. Further built-in holds are planned at the standard T-minus 20 and T-minus 9 minute points.
Meanwhile, Discovery's seven astronauts will be awakened at 5:45 a.m. (11:45 CEST) and have breakfast at 6:15 a.m. (12:15 CEST). Donning of the launch and entry spacesuits begins at 11:20 a.m. (17:20 CEST) in advance of departing crew quarters for the pad at 12:00 p.m. (18:00 CEST).
Quelle: SpaceflightNow.com
Weather - Orlando
Today Intervals of clouds and sunshine this morning. Some sun with a thunderstorm in spots in the afternoon. Partly cloudy with a stray thunderstorm this evening. Partly cloudy overnight.
Thursday Partial sunshine in the morning. Partly sunny with a t-storm in spots in the afternoon. Partly cloudy with a t-storm possible in the evening. Patchy clouds overnight.
Friday Times of clouds and sun for the morning. Some sun with a thunderstorm possible in the afternoon. Partly cloudy in the evening. Partly cloudy overnight.
Saturday Partly sunny in the morning. Partly sunny with a t-storm possible in the afternoon. Mostly cloudy during the evening. Mostly cloudy overnight.
Quelle: FloridaToday.com
Gegen 23 Uhr gestern Abend, während routinemäßiger Abschlußarbeiten an der Startrampe, ist die Abdeckung von Orbiterfenster Nr. 7, eines der beiden Fenster auf dem "Dach" der Flugkabine, abgefallen und hat 20 Meter tiefer ein Trägerblech auf der Backbord-OMS-Gondel getroffen, wobei mehrere Hitzeschutzkacheln beschädigt wurden. Die beschädigten Kacheln waren allesamt auf demselben Trägerblech aufgeklebt, weshalb ein Ersatzblech zur Startrampe gebracht und die Kacheln ausgetauscht werden konnten. Diese Austauscharbeiten nahmen etwa eine Stunde in Anspruch.
Die Folge war, daß das geplante Zurückschwenken der drehbaren Wartungs- und Zugangsstruktur von 1 Uhr auf 2:30 Uhr verschoben werden mußte. Dies hat aber nicht den Countdownablauf beeinflußt. Weitere Probleme werden derzeit nicht vom Startkontrollteam verfolgt.
Das Befüllen der Reaktanten in das Brennstoffzellen-Lagerungs- und Versorgungssystem ist abgeschlossen. Dabei wurden flüssiger Wasserstoff und Sauerstoff für die Brennstoffzellen in die jeweiligen Tanks des Orbiters gepumpt. Die Brennstoffzellen versorgen den Raumtransporter während des Fluges mit Strom. Als Abfallprodukt entsteht Wasser. Das Einstellen und Überprüfen der Haupttriebwerke der Raumfähre hat begonnen.
Heute Mittag um 11:55 Uhr wird mit dem Befüllen des großen Außentanks mit 2.200 Kubikmetern flüssigen Wasserstoffs und Sauerstoffs beginnen. Die Betankungsprozedur wird rund drei Stunden dauern.
Gestern zeigte die L-1-Wettervorhersage, daß die Wahrscheinlichkeit für einen Startabruch aufgrund ungünstigen Wetters bei 40% liegt, während die Wahrscheinlichkeit für eine Verhinderung der Außentank-Befüllung nur 5% beträgt. Prognostiziert werden eine Temperatur von 30°C und eine Luftfeuchtigkeit von 70%.
NASA TV
Die ISS und die Discovery am Himmel: Heavens-Above
Kommentar